Biała dieta? Co mogę jesć? Najczęściej zadawane pytania

Aby mieć białe zęby, decydujemy się na wybielanie. Chcielibyśmy jak najdłużej cieszyć się śnieżnobiałym uśmiechem. W tym celu powinniśmy bezwzględnie stosować się do zaleceń białej diety – polegającej na eliminacji produktów, które mogą sprawić, że nasz śnieżnobiały uśmiech zniknie. Dużo łatwiej byłoby stosować dietę zalecaną po zabiegu gdyby na każdym niedozwolonym produkcie była etykietka „żółte zęby – uważaj na te produkty!”. Niestety tak nie jest i dlatego warto jeszcze przed wybielaniem zębów zapoznać się z listą przeciwwskazanych produktów, aby odpowiednio zaplanować nasz jadłospis.

Rozmawiając o białej diecie, pacjenci często mają obawy co tak naprawdę mogą jeść?

My wychodzimy tym pytaniom naprzeciw i od razu po zabiegu w salonie dostają od nas karteczkę z produktami, które są w miarę bezpiecznie lub w połączeniu z innymi produktami ich barwnik zmniejsza intensywność.

Biała dieta polega na wyeliminowaniu z codziennych spożywanych produktów barwników, takich jak: karotenoidy (barwy od żółtego do czerwonego), antocyjany (od czerwonego, przez niebieski do fioletowego), chlorofile (odcienie zielonego), beta alanina (jasno żółte).

Jest szeroka pula produktów które można jeść bez ryzyka zabarwienia zębów:

  • Białe pieczywo, gdyż ciemne może zawierać czasem dodatek melasy, bułki razowe z ziarnami, pity z humusem, bagietki z twarożkiem, wafle ryżowe z twarożkiem i miodem,
  • Ryż, makarony, kasze, płatki owsiane na mleku z rodzynkami lub jabłkiem, wafle ryżowe
  • Owoce – banany (koktajl z banana z płatkami owsianymi na maślance, placuszki bananowe), jabłko i gruszka bez skórki, cytrusy (pomelo), ananas (smoothie banan, ananas, sok pomarańczowy),
  • Warzywa: cebula, biała kapusta, ogórek bez skórki, cukinia bez skórki, biała fasola, ciecierzyca, kalafior (zupa krem z kalafiora) por ( surówka z pora) ziemniaki (gotowane lub pieczone w piekarniku)
  • Orzechy (oprócz pistacji), kokos i jego produkty
  • Nabiał –sery białe, naleśniki z twarogiem, maślanka z ananasem, mleko z miodem
  • Nie dodawać do potraw barwiących przypraw – kurkuma, papryka, cynamon, sos sojowy, keczup, najlepiej sól, pieprz i zioła
  • Chude jasne mięso – kurczak, ryby (dorsz, pstrąg, miruna)
  • Jajka – w postaci omletów, jajecznicy, placuszków z jabłkiem

Co z kawą?Kawę najlepiej odstawić w kąt na 1 dzień aby nas nie kusiła, a następnego dnia z dużą ilością mleka przez słomkę, następnie umyć ząbki pastą wybielającą, którą można zakupić w salonie.

Warto zwrócić uwagę czy produkty, które kupujemy nie zawierają w sobie barwników (barwniki oznaczone są na opakowaniu symbolami od E100 do E199 oraz E579 i E585).

Czas na odpowiedź na kolejne kluczowe pytanie – na jaki czas powinniśmy wyeliminować powyższe produkty z jadłospisu?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo indywidualna, ponieważ każdy z nas ma trochę inna budowę i strukturę kości, żeby każdego z Nas różnią się od siebie i nie reagują jednakowo na barwniki występujące w żywności. Według zaleceń powinniśmy stosować się do zasad „białej diety” przez minimum 48 godzin czyli 2 dnia. Najbezpieczniej jednak  będzie wybrać wariant dłuższy (do tygodnia po zabiegu), aby mieć pewność, że żaden produkt nie zepsuje naszego śnieżnobiałego uśmiechu.

Czy produkty, które mogę jeść podczas białej diety nie są ubogie w antyoksydanty, witaminy i minerały?

Odpowiedź brzmi to zależy co będziemy jedli. Dla własnego spokoju przez te parę dni można dodatkowo suplementować w tabletkach podstawowy zestaw minerałów. Jednak zbilansowana i zróżnicowana dieta na pewno wystarczy. Przykładowo:

Śniadanie:  omlet z białek z parmezanem i cukinią  bez skórki, białe pieczywo z twarożkiem oraz woda z plastrem cytryny

2 śniadanie:  owsianka na mleku z bananem i orzechami  nerkowca

Obiad: dorsz pieczony z kalafiorem i ziemniaczkami, zupa  krem z białej części pora z ziemniakami

Podwieczorek:  mus z gruszki i jabłka z dodatkiem ryżu

Kolacja: kurczak pieczony z mozzarellą, surówka z białej kapusty

Z pewnością jadłospis podczas 48h po zabiegu będzie wymagał od nas  dokładniejszego planowania posiłków. Należy jednak pamiętać, że jego właściwe zaplanowanie zapewni nam nie tylko biały uśmiech, lecz także odpowiednią ilość składników odżywczych i zdrowie.